تهران ، ولیعصر
09382921918

اسب نژاد ترکمن | آشنایی با اسب ترکمن

اسب نژاد ترکمن | آشنایی با اسب ترکمن

اسب نژاد ترکمن یکی از نژادهای اصیل این حیوان نجیب است. نژادی که نه تنها در ایران بلکه در جهان طرفداران خود را دارد.

مطالعه تاریخ و شواهد مربوط به آن نشان می‌دهد که بسیاری از بزرگان تاریخ از اسب با نژاد ترکمن استفاده می‌کردند. حالا در این مطلب قصد داریم این نژاد اصیل را برای علاقمندان به آن به صورت کامل معرفی کنیم.

تاریخچه اسب نژاد ترکمن

این نژاد را می‌توان در کشورهای ایران، ترکمنستان و روسیه پیدا کرد. گفته شده که آثار آن حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح در گورهای سکایی پازیریک پیدا شده است. این مسئله به تنهایی نشان دهنده اصالت این اسب است. طبق عقیده مردم آن زمان اسب‌ها را همراه با اربابان دفن می‌کردند.

و اما از گذشته تا اکنون اسب عضو جدانشدنی از ترکمن‌ها بوده و هست. آن‌ها اعتقاد دارند نگهداری از اسب به خانه برکت می‌آورد. و یا اینکه کسی که اسب سواری می‌کند هرگز پیر نخواهد شد.

اعتقاداتشان در این خصوص نشان می‌دهد که چقدر زندگی آن‌ها به حضور اسب گره خورده است.

نژادهای مشهور اسب ترکمن

این نژاد در سه نوع مشهور وجود دارد:

  1. یموت
  2. آخال تکه
  3. چناران
  4. جرگلانی

اسب نژاد ترکمن یموت

این نژاد به راحتی اهلی می‌شوند. مقاومت بالایی دارند. برای مسابقات پرش و اسب دوانی بسیار مناسب هستند. از یونجه، کاه و جو تغذیه می‌کنند.

یموت در لغت به معنای گرگ است. از نظر رفتاری شبیه به اسب‌های عربی هستند. لجاجت نوع آخال تکه را ندارند.

اسب ترکمن آخال تکه

این اسب‌ها از روستایی به نام آخال واقع در جنوب ترکمنستان به وجود آمدند. در مقابل گرما تحمل بسیار بالایی دارد. بسیار مقاوم است و سرعت بالایی دارد. یک نژاد خالص از اسب ترکمن است.

اندام بلند و کشیده‌ای دارد. صورت آن‌ها کشیده، ظریف و استخوانی است. چشم‌ها درشت و محدب هستند. سم‌های آن‌ها نرم و شکننده است به همین دلیل برای مناطق کوهستانی مناسب نیستند. برای فضاهای کویری و نیمه کویری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اصیل‌ترین آن‌ها به رنک مشکی و طلایی هستند. برای مسابقات پرش، درساژ و همچنین مسابقات چند منظوره و رالی مناسب هستند.

اسب نژاد ترکمن

چناران

این نوع از منطقه چناران در خراسان به وجود آمده است. بسیار باهوش هستند. دستگاه گوارش قوی دارند به همین دلیل برای ورزش مناسب هستند و معمولا به عذای خیلی زیادی نیاز ندارند.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان به عنوان یک اسب ورزشی از آن یاد کرد سیستم تنفسی بسیار خوب است. در واقع حجم تنفسی زیادی دارند.

از نظر رفتاری آرام، عاطفی و مهربان هستند. سریع به صاحب خود وابسته می‌شوند.

جرگلانی

این نوع در منطقه جرگلانی واقع در روستاهای بجنورد پیدا می‌شود. از آن‌ها همیشه برای بارکشی و حمل و نقل و کار در زمین‌های کشاورزی استفاده شده. به همین دلیل بسیار تنومند و قوی هستند. از راه‌های صعب العبور به راحتی گذر می‌کنند. در عین حال بسیار مطیع و آرام هستند.

ویژگی اسب نژاد ترکمن

ظاهری

صورت کشیده، ظریف، خشک و استخوانی دارند. چشم‌هایشان براق و برجسته است.

دارای گوش‌های کمی بلند و نازک هستند.

گردن آن‌ها در نژادهای مختلف متفاوت است. مثلا در آخال تکه بلند و باریک و در یموت کمی کوتاه‌تر و عضلانی است.

پاهای بلند، نازک و خشک با مفاصل قوی دارند. سم آن‌ها نیز قوی است. البته به جز آخال تکه که در توضیحات مربوطه گفتیم کمی آسیب پذیر است.

بدن آن‌ها لاغر و کشیده اما بسیار تنومند و قوی است. شیب کمرشان به سمت جلو است و برجستگی ندارد.

پوستشان بسیار نازک اما سفت است. دارای موهای بدن نرم و نازک و کوتاهی هستند. و اما یال آن‌ها کم پشت و کوتاه است.

این نژاد در رنگ‌های متفاوت دیده می‌شود اما بیشتر به رنگ خاکستری هستند.

شکم تخت و لاغری دارند با فرم بدن کشیده، قد آن‌ها را بین 150 تا 160 سانتیمتر تخمین زدند.

رفتاری

این نژاد همانطور که قبلا توضیح داده شد، بسیار آرام و مطیع و خونسرد هستند. همچنین هوش بالایی دارند. شجاعت و نترس بودن آن‌ها نیز معروف است.

پوشش مخصوص اسب ترکمن

این نژاد پوشش مخصوص خود را دارد که در این قسمت آن را توضیح می‌دهیم.

یک سری پوشش را با بندی که قارن باق یا شکم بند نام دارد به تنگ گاه سینه آن می‌بندند. در فصل سرما هم با یک نمد بزرگ به نام بورامه کچه آن را می‌پوشانند. و اما این پوشش چیست؟

  • اچوگی که پوشش داخلی است.
  • بعد از اچوگی، یک نمد که به آن گزرمن می‌گویند قرار می‌گیرد.
  • همینطور در صورت نیاز با پوشش‌های دیگری به نام جل و اورتمن روی آن را می‌پوشانند.

همینطور این اسب‌ها زیورآلات خاص خود را دارند. و اینکه معمولا به سم آن‌ها نعل وصل نمی‌کنند چون بیشتر در صحرا هستند و خاک صحرا نرم است.

زین و رکاب هم برای آن‌ها استفاده می‌شود.

اسب نژاد ترکمن

هوای مناسب اسب نژاد ترکمن

هوای مناسب آن‌ها یک هوای معتدل و مرطوب است. که زمین نرم بدون شن و سنگلاخ داشته باشد.

موارد استفاده از اسب نژاد ترکمن

از سرعت، استقامت، شجاعت و فرمانبرداری این اسب گفتیم. به همین دلایل برای مسابقات مختلف ورزشی، مسافرت، امور کشاورزی، جنگ و حتی مسابقات زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به خوبی میدوند و پرش‌‌های مناسبی دارند.

روش پرورش و نگهداری

روش پروش و نگهداری که توسط ترکمن‌ها انجام می‌شود طرفداران زیادی است. مادیان ترکمنی را در فصل‌های مناسب در مراتع رها می‌کنند تا آزادانه چرا کنند.

در فصل بهار چندین اسب نر را که از قبل تعیین کردند برای تقریبا 2 الی 3 ماه میان تعدادی مادیان قرار می‌دهند. به این صورت به درصد بالایی از باروری دست پیدا می‌کنند.

اسب نژاد ترکمن

بیماری‌های اسب ترکمن

یکی از بیماری‌هایی که این نژاد دچارش می‌شود بیماری‌های ژنتیکی است. در این نوع دچار ریزش مو، اختلال در گوارش، تورم پا و رشد غیرعادی دندان‌ها می‌شود.

بیماری‌‌های دیگری مانند پارگی رباط، گرفتگی عضلات، پوکی استخوان و آسیب دیدن تاندون از دیگر موارد است. البته این بیماری‌ها با رسیدگی قابل کنترل هستند. هر چند که برخی از آن‌ها به طور کامل درمان نمی‌شوند.

قیمت اسب ترکمن

هزینه‌ای که برای خرید این اسب باید بپردازید می‌تواند برای نژادهای مختلف، متفاوت باشد. برای اطلاع از جزئیات قیمت با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

این نژاد از انواع اصیل یک اسب است که برای خرید و نگهداری آنف ابتدا باید اطلاعات کامل داشته باشید. برای دریافت این اطلاعات می‌توانید با تیم یاس پت تماس بگیرید تا با دریافت مشاوره بهترین انتخاب را داشته باشید.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید