تهران ، ولیعصر
09382921918

اسب نژاد کرد

اسب نژاد کرد

اسب نژاد کرد یکی از اسب‌های اصیل ایرانی است. همان نژادی که بیشتر در مسابقات پرش با مانع دیده می‌شود. در بسیاری از مناطق ایران یافت می‌شود. اگر اطلاعات کاملی در خصوص اسب کرد می‌خواهید با ما همراه باشید.

تاریخچه اسب نژاد کرد

500 سال قبل از میلاد مسیح در منطقه‌ای به نام نسا در دامنه‌های زاگرس اسب کردی وجود داشته است. با توجه به اینکه کردستان از مناطق صعب العبور محسوب می‌شود مردم قبل از اختراع ماشین آلات، برای کارهای روزانه خود از این اسب‌ها استفاده می‌کردند.

این اسب از آن زمان تاکنون به اسب‌ نسایی معروف شد. طبق آخرین تحقیقات بقایای این حیوان نیز پیدا شده است که نشان از باستانی بودن آن دارد. از شگفتی‌های این اسب ظاهر خاص و زیبای آن است.

امروزه این نوع اسب را می‌توانیم در شهرهای مختلف ایران مانند کرمانشاه، آذربایجان غربی، زنجان، لرستان، اصفهان، کردستان ببینیم. علاوه بر ایران در کشورهایی مانند عراق و ترکیه نیز اسب نژاد کرد وجود دارد.

انواع اسب نژاد کرد

این نژاد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. جاف
  2. افشاری
  3. سنجابی

بیشتر این نژاد در مناطق غربی کشور نگهداری می‌شوند.

اسب نژاد کرد

جاف

این نوع به دلیل صورت زیبا میان دو نمونه دیگر طرفداران بیشتری دارد. معمولا به رنگ سیاه و سفید هستند. جمعیت آن‌ها نسبت به دو نمونه دیگر بیشتر است. ارتفاعی بین 150 تا 155 سانتی متر دارد. استخوان بندی سر آن نیز برجستگی ندارد.

افشاری

بسیار شبیه به اسب‌های باستانی هستند. چهره‌ای آرام دارند که هنگام حرکت کاملا براق است. بسیار خوش رفتار و قوی هستند. استقامت بالایی دارند و برای مسابقات سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هوش بسیار بالایی دارند به همین دلیل افراد مبتدی و کسانی که به تازگی می‌خواهند اسب سواری یاد بگیرند از این نوع استفاده می‌کنند. رنگ این نوع اسب، کهر و قره کهر است.

سنجانی

این نوع بیشتر در اطراف کرمانشاه هستند. رنگ آن‌ها کهر روشن و خرمایی است. این اسب‌ها قدمت بسیار بالایی نزدیک به 500 سال قبل از میلاد مسیح دارند.

ویژگی ظاهری اسب کرد

از نظر ظاهری این نژاد اسب، پیشانی پهنی دارد. روی بینی آن برجستگی وجود دارد که یکی از نشانی‌های این نژاد است. سم آن‌ها محکم و سفت است و به این مورد هم مشهور هستند. نسبت به اسب نژاد ترکمن قوی‌تر ولی کوتاه‌تر هستند.

استخوان بینی و پیشانی برجسته است. استخوان فک بالا نیز از دو طرف استخوان‌های بینی بیرون آمده و همچنین گوش‌های آن عقب‌تر از حالت عادی قرار دارد که رد نهایت زیبایی خاصی به آن داده است.

دندان‌های آن را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. دندان‌هایی که برای تعیین سن نیز از آن استفاده می‌شود. معمولا 6 عدد دندان در فک بالا و 6 عدد دیگر در فک پایین دارند. 2 عدد دندان‌ جلو را مرکزی و دندان‌های کناری را میانه و دندان‌های آخری را گوشه‌ای می‌گویند.

چشم‌های درشت، سینه عضلانی، یال پرپشت و زیاد و گردن محکم از ویژگی‌های دیگر ظاهر آن است. به صورت کلی گوش زیبا و ظریفی دارند اما در مادیان بزرگتر است. رنگ‌های مختلفی برای این نژاد وجود دارد. به رنگ‌های سفید، سیاه،کرنگ و کهر.

قد آن‌ها بین 145 تا 148 سانتی متر است.

مزایا اسب نژاد کرد

از اسب کرد برای کلاس‌های آموزش پرش با اسب استفاده می‌شود. آن‌ها می‌توانند از موانع سخت و بلند عبور کنند. همچنین در ورزش چوگان از این اسب اصیل استفاده می‌شود.

اسب نژاد کردجمع بندی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و خرید این نوع اسب با ما تماس بگیرید.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید