تهران ، ولیعصر
09382921918

طوطی کاسکو

طوطی کاسکو

طوطی کاسکو که شاید آن را به نام طوطی خاکستری افریقایی هم شنیده باشید یک موجود فوق العاده باهوش است. دست آموز است و به راحتی یاد می‌گیرد صحبت کند. این ویژگی، آن را به یک پرنده پرطرفدار و جذاب تبدیل کرده است.

اگر قصد تهیه و نگهداری آن را دارید؟ اگر یک طوطی کاسکو کنار خود دارید و به دنبال بهترین روش‌های نگهداری آن هستید؟ و هر سوال دیگری که در خصوص این موجود ممکن پیش بیاید در این محتوا گنجانده شده است.

معرفی طوطی کاسکو

این طوطی از نژاد Psittacus و همانطور که از نام آن مشخص است در قاره افریقا زندگی می‌کند. جزو پرندگان تیزهوش است و توانایی یادگیری کلمات زیادی را دارد.

در بسیاری از کشورها به دلیل تقلید صدا محبوبیت زیادی دارد. کاسکو در واقع یک پرنده وحشی محسوب می‌شود. اما طی گذر زمان و دست آمور شدن، به یک پرنده اهلی تبدیل شد.

در ادامه در مورد ویژگی‌های رفتاری و ظاهری آن توضیح خواهیم داد.

انواع طوطی کاسکو

این پرنده ممکن است گونه‌های مختلفی داشته باشد اما اینجا دو گونه اصلی و مهم آن را معرفی می‌کنیم.

کنگو

این نوع به دم قرمز هم معروف است و بدنشان پرهای خاکستری رنگ دارد. رنگ منقار آن‌ها مشکی و براق است. بسیار باهوش و بااستعداد هستند. وزنی حدود 500 گرم دارند. زمانی بین 40 تا 60 سال عمر می‌کنند.

تیمنه

این نوع از کنگو کوچکتر است و وزن کمتری دارد. دم آن خرمایی رنگ است. رنگ پرهای آن تیره‌تر از کنگو است. اما نوک روشن‌تری دارد. عمر آن بین 50 تا 60 سال است.

از نظر هوش و قدرت سخنگویی شبیه هم هستند. قیمت کنگو به دلیل ظاهر زیباتر گران‌تر است. تفاوت این دو بیشتر به ظاهر مربوط می‌شود.

طوطی کاسکو

ویژگی ظاهری کاسکو

  1. معمولا رنگ آن خاکستری یا طوسی است.
  2. چشم‌های ان معمولا زرد یا نارنجی است. البته در سنین پایینتر چشم‌های مشکی و تیره‌ای دارند.
  3. منقاری به رنگ تیره دارد. شبیه یک قلاب به سمت پایین است.
  4. در نگاه اول شاید شبیه به کبوتر باشند اما پرهای خاکستری با رنگ‌های تیره و روشن دارند.
  5. دم قرمز روشنی دارند.
  6. قد کاسکو متوسط و معمولا 33 سانتی‌متر است.
  7. وزن آن حدود 400 گرم است.

ویژگی رفتاری کاسکو

  1. بسیار باهوش و با استعداد
  2. پیچیده و بسیار حساس
  3. نسبت به آنچه عادت کردند متعهد هستند و تغییر در خلق و خوی آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند.
  4. به نوازش زیادی نیاز ندارند و حتی گاهی تحمل آن را ندارند.
  5. معمولا اجتماعی هستند.

نوع تغذیه

معمولا توپک‌های آجیل یکی از بهترین غذاهای آن‌ها است. هم با این توپک‌ها بازی می‌کنند و هم اینکه از خوردن آن لذت می‌برند. ویتامین‌هایی که به آن نیاز دارند و امکان کمبود آن‌ها در بدنشان وجود دارد A و D است.

پس برای تامین ویتامین A از سبزیجات، سیب زمینی پخته و کلم پیچ و… استفاده کنید. همچنین با همان توپک‌های آجیلی مخصوص این پرنده از کمبود ویتامین D در آن‌ها جلوگیری کنید.

همچنین غذاهای دیگر این پرنده شامل موارد زیر است:

  • نخود فرنگی
  • کرفس
  • پرتقال
  • انار
  • موز
  • سیب
  • هویج
  • و…

غذاهای مربوط به این پرنده در فروشگاه سایت موجود است.

طوطی کاسکو

روش درست شستشوی طوطی کاسکو

در مورد حمام این پرنده باید به علایق او هم توجه کنید. اگر به آب تنی هر روزه علاقه دارند این کار را بکنید. اگر این کار را دوست ندارند هفته‌ای دوبار شستشوی آن کافی است.

برخی از آن‌ها دوست دارند که در کاملا در آب قرار گیرند و برخی دیگر آب پاش را ترجیح می‌دهند.

ولی بعد از حمام مراقب باشید که جلوی باد قرار نگیرند و مریض نشوند. بعد از شستن، خودشان پرآرایی می‌کنند و سپس خودشان را خشک می‌کنند.

بیماری‌های طوطی کاسکو

همانطور که گفته شد این پرنده در معرض کمبود ویتامین A و D قرار دارد. پس این مورد می‌تواند باعث بیماری در آن شود. همچنین بیماری‌های دیگری که دچارش می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • کمبود کلسیم
  • مدام پرهای خود را در اثر استرس می‌کنند.
  • دچار عفونت تنفسی می‌شوند.
  • عفونت‌های قارچی از دیگر بیماری‌های این پرنده است.
  • احتمال مشکلات مربوط به منقار نیز در آن‌ها بسیار وجود دارد.

تشخیص بیماری آن

حالا این بیماری‌ها را چگونه تشخیص دهیم؟ اگر کاسکو دارید یا قصد خرید آن را دارید باید موارد مهم زیر را بدانید:

  1. منقار آن را چک کنید. اگر نوک شکسته و پوسته مانند یا کج دارند باید بررسی شوند. میان قسمت بالایی و پایینی نوک نباید انحرافی وجود داشته باشد.
  2. چشم‌های براق و شفافی دارند. بدون هر گونه ترشح و عفونت. کاسکو نسبت به رفت و آمد افراد و نور حساس است و سریع عکس العمل نشان می‌دهد. از این طریق نیز می‌توانید سلامت چشم را بررسی کنید.
  3. بال‌ها باید کاملا سالم و بدون زخم باشد. در صورت ریزش پرها، دوباره رشد می‌کنند. مگر اینکه ریزش غیرطبیعی داشته باشد.
  4. بینی این پرنده را چک کنید. باید بدون ترشح و عفونت باشد. هر دو سوراخ بینی کاملا قرینه باشند و پرزهای محافظ آن را بپوشاند.
  5. هر کدام از پاهای آن 4 انگشت دارد. طوطی کاسکو از آن‌ها برای غذا خوردن استفاده می‌کند پس بسیار مهم است. ناخن‌ها آن نباید خیلی بلند باشد اما خیلی کوتاه هم نیستند. دقت کنید که پاها دچار قارچ و عفونت نیز نشده باشند.
  6. رنگ مدفوع پرنده باید سبز و سفید باشد. همینطور به اندازه‌ای غلیظ باشد. رنگ زرد و رقیق بودن نشانه عفونت است. البته تغذیه هم در شکل گیری مدفوع مهم است. پس ممکن است گاهی به دلیل تغذیه نامناسب مدفوع رقیقی داشته باشد.
  7. یک کاسکوی بیحال که روی میله‌ قفس خود را رها کرده حتما مشکلاتی دارد. یک پرنده سالم به صورت کشیده روی پاهای خود ایستاده و تحرک دارد.

اگر قصد تهیه این پرنده را دارید و نگران سلامت آن هستید با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی نمایند.

طوطی کاسکو

کاسکو چگونه حرف می‌زند

جذابیت این پرنده به دلیل حرف زدن آن است. در این زمینه بسیار باهوش هستند و با شنیدن دو الی سه بار یک کلمه آن را تکرار می‌کنند. می‌توان گفت در یک سالگی توانایی کامل صحبت کردن را پیدا می‌کنند. و می‌توانند صدای افراد را تقلید کنند.

مورد جالب در مورد آن‌ها این است که علاوه بر تکرار کلمات توانایی فهم برخی از آن‌ها را دارند. بیش از 1000 کلمه را می‌توانند یاد بگیرند.

این پرنده خیلی پر سر و صدا نیست. اما اگر صحبت کردن و تقلید صدا را یاد گرفت ساکت کردن آن کار سختی است.

نکات اساسی نگهداری

  1. قفس این پرنده باید در سایز بزرگ باشد. چون کاسکو پرنده‌ای در ابعاد متوسط یا بزرگ است. سعی کنید این قفس را در جایی قرار دهید که هر دو طرفش دیوار باشد. تا دچار استرس نشود و احساس امنیت کند.
  2. اسباب بازی یکی دیگر از مواردی است که باید برای آن‌ها تهیه کنید و در تامین آن حساسیت به خرج دهید. بازی‌های فکری که ذهن آن‌ها را به چالش بکشد دوست دارند. پرنده‌ای باهوش است و نیاز به توجه و سرگرم شدن دارد. در صورتی که نتوانید نیاز او را در این زمینه برطرف کنید دچار مشکلات روحی می‌شود.
  3. در صورتی زمانی را به آزادی او از قفس اختصاص دهید. باید کمی بیرون از قفس به بدن خود تحرک بیشتری دهد.
  4. مراقب تغذیه او و موارد گفته شده در مورد آن باشید تا به بیماری‌ دچار نشود.
  5. همچنین رعایت بهداشت آن بسیار مهم است.

خرید کاسکو

با توجه به شناختی که از این پرنده بامزه پیدا کردید تصمیم گیری برای شما آسان‌تر شده است. قیمت طوطی کاسکو با توجه به نژاد و سن و برخی مسائل دیگر متفاوت است.

جمع بندی

امیدوارم با انتشار این مطلب اطلاعات لازم را به شما انتقال داده باشیم. در غیر این صورت شما می‌توانید با ما تماس بگیرید تا شما را در خصوص خرید، نگهداری و … راهنمایی کنیم.

کاسکو
محصولات مرتبط
پاسخ دهید